Co To Jest Condromalacja Patella?

22 lutego, 2021

Rzepka chondromalacji może być to zmiękczająca się chrząstka kolana lub zwapnienie w rzepce. Problem ten objawia się pogorszeniem i zmiękczeniem warstwy chrząstki na dolnej powierzchni rzepki z kością nakrywającą kolano. Częściej występuje u młodych sportowców i osób starszych z zapaleniem kości i stawów w stawie kolanowym.

Rzepka Chondromalacja to choroba, która rozwija się w wyniku nadmiernego uprawiania sportu u młodych ludzi. Gdy aktywność sportowa zostanie przerwana na kilka dni, skutki zostaną zmniejszone. Czasami jednak odpoczynek nie wystarcza, gdy występuje problem z założeniem nakolannika. Z powodu tarcia kości w rzepce chondromalacyjnej, dolegliwości, takie jak ból w przedniej części kolana i uczucie tarcia w kolanie.

JAKIE SĄ OBJAWY CONDROMALACJA PATELLA?

Rzepka Chondromalacja powoduje ból przed kolanem. Ból ten odczuwa się za, poniżej lub z boku rzepki. Brak tego bólu nie wyklucza choroby. Podczas zgięcia kolana może wystąpić tarcie lub trzeszczenie.

Ból może się nasilić, gdy siedzisz przez dłuższy czas lub podczas czynności, które nadmiernie obciążają kolano. Działania takie jak wspinaczka i wchodzenie po schodach są wtedy bardziej bolesne. Po pewnym czasie siedzenia może pojawić się ból podczas wstawania.

KTO JEST NARAŻONY NA CONDROMALACJA PATELLA?

Czynniki, które mogą zwiększać ryzyko rozwoju rzepki chondromalacji, wymieniono poniżej.

Wiek: Młodzież i młodzi dorośli są narażeni na wysokie ryzyko rzepki chondromalacja. Podczas wzrostu mięśnie i kości rozwijają się gwałtownie, co może powodować krótkotrwały brak równowagi mięśni.

Płeć: częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn. Może to być spowodowane tym, że kobiety mają mniejszą masę mięśniową. Z powodu osłabienia mięśni nakolannik może zsunąć się na zewnętrzną stronę. W takim przypadku większy nacisk wywierany jest na zewnętrzną część nakolannika.

Płaskostopie: Ludzie z płaskimi stopami mają zwiększony nacisk na kolana w porównaniu do normalnej, a ryzyko rozwoju rzepki chondromalacji jest również wyższe.

Uraz: uraz lub zwichnięcie wcześniej narażone na nakrycie kolana zwiększa ryzyko rzepki chondromalacji w następnym okresie.

Otyłość: ryzyko wzrasta, gdy kolano jest narażone na większą presję spowodowaną zbyt dużym obciążeniem.

Wysoki poziom aktywności: ćwiczenia, które wywierają nacisk na stawy kolanowe, mogą zwiększać ryzyko problemów z kolanami.

DLACZEGO WYSTĘPUJE CONDROMALACJA PATELLA?

Nakolannik znajduje się przed stawem kolanowym i jest połączony z mięśniami uda (mięsień czworogłowy) przez więzadła (więzadła i ścięgna). Kiedy staw kolanowy jest zgięty, tył nakolannika przesuwa się po kości udowej. Kiedy pojawia się problem w jednej ze struktur wokół nakolannika, powoduje on wcieranie kości udowej w kość udową podczas ruchu. To tarcie powoduje zakłócenie chrząstki stawu kolanowego i w konsekwencji rzepkę chondromalacyjną.

Ruch rzepki jest czasem wrodzony lub rozwojowy. Słabość mięśnia czworogłowego z przodu uda i mięśni ścięgien z tyłu jest wadą wrodzoną lub rozwojową. Ponadto nierównowaga między mięśniami wewnątrz uda i mięśniami na zewnątrz może również powodować problemy z poruszaniem się w rzepce.

W wyniku braku równowagi w mięśniach wokół kolana powoduje to większe tarcie nasadki kolanowej do kości udowej, a staw z czasem ulega uszkodzeniu. Ruchy, które powodują powtarzane narażenie kolana, takie jak bieganie i skakanie lub nagły uraz kolana, mogą być również przyczyną wystapienia rzepki chondromalacia.

W JAKI SPOSÓB JEST DIAGNOZOWANA CONDROMALACJA PATELLA?

Diagnoza choroby jest zwykle ustalana na podstawie historii pacjenta i badania fizykalnego. Mogą być wymagane różne testy w celu wsparcia diagnozy i zbadania przyczyn. Badania, o które można wykonać , są następujące. Proste zdjęcia rentgenowskie wykonywane w różnych pozycjach to tomografia komputerowa i obrazowanie MR.

Anatomiczna struktura kości obejmująca staw jest widoczna na podstawie bezpośrednich radiogramów i tomografii komputerowej. Tkanki miękkie w okolicach stawu kolanowego i chrząstki pokrywającej staw ocenia się za pomocą obrazowania MR. Pomaga pokazać patologie tych struktur.

CONDROMALACJA PATELLA, POZIOM USZKODZENIA

Uszkodzenie chrząstki nakolannika można podzielić na 4 etapy.

Etap 1 jest najlżejszy, a etap 4 wskazuje na największe uszkodzenie chrząstki.

Etap 1: Struktura chrząstki w rzepce mięknie.

Etap 2: Na powierzchni chrząstki pojawiają się oznaki nieregularności przy zmiękczeniu chrząstki. Erozja (pogorszenie) rozpoczęła się w chrząstce.

Etap 3: Przerzedzenie i pogorszenie chrząstki jest oczywiste.

Etap 4: To najcięższy etap. Większość warstwy chrząstki jest uszkodzona, a nawet kość jest odsłonięta w niektórych obszarach. Gdy kolano się porusza, kości stawu kolanowego ocierają się o siebie.

CO POWINIENEŚ ZROBIĆ, ABY ZAPOBIEC ROZWOJOWI CONDROMALACJA PATELLA?

Należy unikać ruchów, które narażają nakolanniki na nadmierny stres. Nakolanniki należy stosować w przypadkach wymagających długiej pracy na kolanie. Należy wykonywać ćwiczenia wzmacniające mięśnie ud i zwiększające ich elastyczność.

W przypadku płaskostopia należy zastosować odpowiednie wkładki i buty. Jeśli występuje nadwaga, należy ją zmniejszyć . Podczas uprawiania sportu należy nosić odpowiednie buty. Nie należy używać szpilek.

PATHROMALACJA TERAPIA PATELLĄ

W leczeniu rzepki chondromalacji głównym celem jest zmniejszenie stresu, na jaki narażony jest nakolannik. W przypadkach, gdy nasilają się dolegliwości, pierwszą rzeczą do zrobienia jest odpoczynek, aplikacja kompresu na zimno (kilka dni, 4-5 razy dziennie, 15 minut każda) i użycie nakolanników.
Ponadto napięcie mięśni usuwa się metodami terapii manualnej.

Odzyskiwanie zdrowia może potrwać nawet kilka tygodni. Czasami jednak problem może utrzymywać się przez lata i stać się chroniczny.

Chirurgia może być również stosowana w leczeniu rzepki chondromalacia. Jednak ta interwencja nie jest często stosowana. Można przytoczyć powód, dla którego można uzyskać dobre wyniki bez zabiegu chirurgicznego i bardzo niewiele osób korzysta z operacji.