Czy Pływanie Jest Naprawdę Przydatne W Przypadku Skoliozy?

22 lutego, 2021

Pływanie jest często zalecane młodym ludziom ze skoliozą. Czy pływanie jest naprawdę przydatne w przypadku skoliozy? Na co powinni zwracać uwagę osoby ze skoliozą podczas pływania?

Chociaż skolioza budzi poważne obawy opinii publicznej, jest to niewystarczająco znany problem.

Najczęstszym typem skoliozy występującym u nastolatków jest skolioza idiopatyczna. Występuje ona u nastolatków w wieku od 10 roku życia. Przyczyna jest nieznana, ale czynniki genetyczne, środowiskowe i brak ruchu wydają się mieć na nią wpływ. Upośledzona postawa i nieprawidłowe ruch nie prowadzą do skoliozy, ale mogą przyczyniać się do pogorszenia istniejącego już stanu.

– Korzyści z pływania a skolioza.

Pływanie ma kilka różnych zalet dla osób ze skoliozą. Przede wszystkim jest to dobry sport do wzmacniania mięśni wokół kręgosłupa, tj. pleców i talii. Poprawia również pojemność płuc. Zmniejszona pojemność płuc u osób z ciężką skoliozą niekorzystnie wpływa na ogólną wytrzymałość organizmu. Ogólny stan i zdolność oddychania osoby wzrasta wraz z czasem poświęconym dla pływania. Należy jednak podkreślić, że aktywność pływacka, która wymaga intensywnego treningu przez kilka godzin dziennie i ma na celu wygranie zawodów nie jest zalecana osobom ze skoliozą.

Skolioza nie jest problemem, który często powoduje ból. Ale czasami ludzie ze skoliozą mogą narzekać na przewlekły ból krzyża. W takich przypadkach pływanie pomaga zmniejszyć takie bóle.

– Czy skolioza może się zmniejszyć podczas pływania?
– Czy można uleczyć skoliozę pływając?

Niestety nie możemy tego jednoznacznie powiedzieć. Skolioza to boczne skrzywienie kręgosłupa. Ze względu na skrzywienie kręgosłupa mięśnie tułowia po jednej stronie mogą być zbyt napięte, a mięśnie po drugiej stronie mogą być zbyt słabe i wydłużone. Innymi słowy, występuje nierównowaga między mięśniami na wewnętrznym i zewnętrznym łuku krzywizny. Wymagane są specjalne ćwiczenia, aby skorygować ewentualne zaburzenia równowagi mięśni. Zastosowanie gorsetu skoliozowego może być skuteczne w korygowaniu krzywizny. W zaawansowanych przypadkach może być wymagana operacja.

Ponieważ pływanie jest sportem wolnym , preferowane jest utrzymanie siły i kondycji mięśni w problemach z dolnym odcinkiem kręgosłupa i pleców, w tym ze skoliozą. Odporność wody na ruch zapewnia wzmocnienie mięśni. Oprócz mięśni tułowia podczas pływanie używane są również mięśni ramion i nóg. Pływanie i ćwiczenia w wodzie pomagają poprawić równowagę. Pływanie na długich dystansach może być niekorzystne u osób o zmniejszonej pojemności płuc z powodu zaawansowanej skoliozy. Ludzie z zaburzeniami równowagi mięśniowej spowodowanymi skoliozą mogą nauczyć się pływać i czerpać z tego korzyści, chociaż rozpoczęcie niektórych technik pływania może być dla nich bardzo trudna. Pływanie w stylu motyla nie jest preferowane dla osób z tym schorzeniem. Freestyle, na wznak i styl klasyczny są odpowiednimi stylami, które mogą pomóc w walce ze skoliozą.