Czym Jest Skurcz Wywołany Wysiłkiem Fizycznym (SWF)?

22 lutego, 2021

Jest to nazwa nadana skurczom, które pojawiają się w wyniku ćwiczeń, w trakcie lub po skończonych ćwiczeniach. Obejmuje bolesne mimowolne skurcze mięśni szkieletowych. Jest to stan charakteryzujący się bólem mięśni, dysfunkcją, uszkodzeniem mięśni i utratą sprawności. Chociaż SWF wykazuje dolegliwości związane z innymi problemami zdrowotnymi (neurologicznymi, krążeniowymi, metabolicznymi, niedoborami minerałów itp.), jego przebieg, przyczyny i leczenie są różne.

Jak często występuje SWF u sportowców?
Szczególnie w przypadku długotrwałych aktywności wytrzymałościowych, takich jak maraton, triathlon i rowery szosowe, odnotowano różne wskaźniki sięgające 67% OLS (1-4). Wielkość ta wynosi od 30 do 50% dla sportów zespołowych (5-7).

Jakie są przyczyny SWF?

Chociaż sugeruje się różne powody w tym wypadku, można je zebrać w 3 punktach.

1) Utrata płynów (tzw. Odwodnienia) i minerałów spowodowana poceniem się podczas dużego wysiłku.
Uważa się, że w wyniku pocenia się wywołanego wysiłkiem, skurcze powodują zmniejszenie stężenia sodu, chloru, potasu, magnezu, wapnia w surowicy. Może to nastąpić w wyniku nadmiernej utraty płynów i minerałów w wyniku silnego pocenia się podczas długotrwałych zajęć wytrzymałościowych (takich jak maraton, triathlon, rower szosowy) w gorącym środowisku tz. Wysokiej temperatury . Jednak wyniki poważnych badań na biegaczach maratońskich i triathlonowych wskazują, że nie ma związku pomiędzy skurczami powstającymi podczas tych zajęć a stratami minerałów i płynów. Dlatego utrata płynów i minerałów nie jest przyczyną skurczów wywołanych wysiłkiem fizycznym. Dlatego sportowcy nie powinni przyjmować magnezu, soli itp. Przed, w trakcie i po ćwiczeniach w celu zapobiegania SWF. Nadmierne spożycie tego typu minerałów nie rozwiązuje problemu i może powodować inne problemy i szkody dla zdrowia. Jednak radzenie sobie z utratą płynów w wyniku ćwiczeń ma ogromne znaczenie dla wydajności.

2) Zmiana w jednostce nerwowo-mięśniowej wywołanej zmęczeniem wynikająca ze zmian, nieprawidłowości metabolicznych w komórkach mięśniowych wywołanych wysiłkiem fizycznym.
Zmęczenie i zmiany metaboliczne (takie jak gromadzenie się kwasu mlekowego, obniżenie pH w komórkach i ciśnienia tlenu, osłabienie źródeł energii), które zachodzą w komórkach mięśniowych podczas wysiłku powodują zmiany w stymulacji mięśnia przez nerwy. Powoduje to nieprawidłową aktywność, stymulację odruchową w mięśniu, jednocześnie osłabiając działanie układu, który osłabia (hamuje) skurcze mięśni. Mięsień jest skurczony w pozycji, w której ulega skróceniu w wyniku nadmiernej stymulacji intensywności i czasu trwania ćwiczenia, szansy na rozluźnienie, zmęczenie i uszkodzenie. Bolesne skurcze występują w mięśniach (takich jak łydki), które są szczególnie narażone podczas treningu lub wyścigów) i są związane z niezwykle ciężkimi , powtarzającymi się czynnościami (piłka nożna, koszykówka, siatkówka i w innych gałęziach sportu). Dzieje się to łatwiej i częściej w mięśniach, które wcześniej były problematyczne. Z powodu problemów z kompresją lub techniką biegania / chodzenia EKC występuje częściej w mięśniach poddawanych ciągłemu przeciążeniu.

3) Warunki środowiskowe (ekstremalne ciepło lub ekstremalne zimno).
Jest to stan określany jako skurcz gorąca lub skurcz zimna. Jest mało prawdopodobne, aby tylko gorące lub zimne środowisko mogło powodować skurcze. Jednak, jak stwierdzono powyżej, jego naukowe podstawy są słabe.

Jak można uchronić się przed SWF?
W świetle faktów wymienionych powyżej;
1) Rozgrzej się dobrze przed ćwiczeniami (aż się spocisz), a następnie rozciągnij mięśnie, które będą pracować,
2) Rozpocznij ćwiczenie w wolnym tempie zamiast w wysokim i dopiero potem stopniowo zwiększaj tempo,
3) częste przerwy, relaksacja i odpoczynek, zapobiegają zmęczeniu mięśni, rozciąganie podczas wykonywania czynności wymagających nawracających skurczów o wysokiej intensywności (np. Badania pliometryczne, odbicie, uderzenie w piłkę, uderzanie głową lub stopą itp.),
4) Brak ciągłego obciążenia tych samych grup mięśni podczas treningu,
5) Rozwiązywanie problemów anatomicznych i korygowanie technik biegania / chodzenia,
6) Nie wolno zaniedbywać okresów odpoczynku (regeneracji) w programach treningowych w celu zapobiegania nadmiernemu zmęczeniu mięśni,
7) Rozciąganie pracujących mięśni po treningu / aktywności
8) Napełnianie pustych zbiorników dobrym pożywieniem i dostarczanie organizmowi wystarczającej ilości płynów
9) Można odpocząć i być chronionym przed SWF dzięki dbaniu o dobrą jakości snu.

Czy istnieje lekarstwo na SWF?

Jeśli pomimo wyżej wymienionych praktyk profilaktycznych wystąpią skurcze wywołane wysiłkiem fizycznym:
1) często odpoczywaj,
2) Dobrze odżywiaj się i nawadniaj organizm,
3) dobrze rozciąganij się po rozgrzaniu mięśni (rozciąganie, gdy ciało jest zimne)
4) Nakładanie zimna na odpowiednie miejsce (masaż lodem lub zanurzenie w zimnej wodzie
5) Masaż

Podsumowując, chociaż skurcze mięśni wywołane wysiłkiem fizycznym są częstą dolegliwością wśród sportowców, często są one leczone nieprawidłowo z powodu niepełnej oceny i informacji. W tym sensie ochrona jest ważna. Ważne jest, aby odpocząć od zmęczenia, dobrze się odżywiać i spać, dobrze regulować program treningowy. Preparatów takich jak sól, magnez, wodorowęglan lub środki zwiotczające mięśnie nie należy stosować przy skurczach wywołanych wysiłkiem fizycznym, ponieważ mogą one nie tylko nierozwiązać problemu lecz spowodować ich nasilenie lub jeszcze inne problemy.

Istnieje wiele chorób neurologicznych, sercowo-naczyniowych i metabolicznych, które powodują skurcze mięśni. Skurcze mięśni, o których mowa w tym artykule, pochodzą wyłącznie z ćwiczeń. Nie zapominaj, że musisz skonsultować się z lekarzem w celu prawidłowej diagnozy i leczenia.