Skręcenie Stawu Skokowego

22 lutego, 2021

Skręcenie stawu skokowego jest wynikiem naciągnięcia lub częściowego zerwania jednego wiązadła lub więcej, które trzymają razem staw skokowy.

W wyniku skręcenia kostki mogą wystąpić trudności, ból lub nawet pęknięcia jednego lub więcej więzadeł, które trzymają razem stawy.
Skręcenia stopy to zdarzenie, które przytrafić się może prawie każdemu. U zdecydowanej większości pacjentów goją się one bez większych problemów.

Jak się to rozpoznaje?

W zwichnięciach kostki słychać trzaskanie, uczucie mrowienia, bólu podczas skręcenia, a podczas chodzenia pojawia się silny ból. Na zewnętrznej stronie kostki pojawia się niewielki obrzęk. A następnie w w jej okolicy w ciągu nastepnych 24 godzin pojawia się zasinienie.

Jak należy z tym postępować?

W trakcie leczenia należy monitorować obrzęk kostki oraz chronić staw przed urazami i obciążeniami do czasu wygojenia. Pierwszą rzeczą do zrobienia podczas leczenia jest aplikacja okładami na zimno. Zimny ​​okład, kompres nakłada się 3-4 razy dziennie przez 10-20 minut. W ciągu pierwszych 1-3 dni staw powinien być w pełni wypoczęty nie obciążany. Ponadto bandaż lub stabilizator kostki należy mocno zabandażować w tym obszarze. Skręcona kostka powinna być podniesiona. (Stosuje się protokół RICE, odpoczynek , lód , kompresja, elavacja (uniesienie). Zastosowania fizjoterapeutyczne, w tym ćwiczenia, krioterapia, laser, terapia manualna i zabiegi TENS powinny być stosowane regularnie po skręceniu. Operacja może być konieczna w przypadku zerwania ścięgien.

Kolejnym krokiem w zabiegu jest zapobieganie nadmiernym ruchom stawu skokowego oraz ochrona przed późniejszymi skręceniami. Można do tego użyć bandaży, kinesiotapingu, szyn lub zamków.
Jeśli pomimo tych wszystkich środków obrzęk i ból nie ustąpią, sytuacja może być poważna, jeśli dolegliwości nie ustąpią w ciągu 8-10 dni. W takim przypadku należy przeprowadzić dalszą ocenę za pomocą MR lub USG.