Układ Oddechowy i Rola Mięśni Przepony (łac. diaphragma)

22 lutego, 2021

Powietrze pobierane przez nos lub usta dociera do płuc, przechodząc przez usta, krtań i tchawicę. Powietrze dochodzi z płuc do oskrzeli, a następnie do pęcherzyków płucnych. Pęcherzyki płucne pozwalają tlenowi zawartemu w powietrzu mieszać się z krwią. Podczas wydechu wszystko odbywa się w odwrotny sposób, a dwutlenek węgla jest wydalany z organizmu.

Mięsień przepony jest niezbędnym mięśniem, który oddziela jamę klatki piersiowej i jamy brzusznej. Mięsień przepony zapewnia 80 procent oddychania. Kurczy się i relaksuje od 17 do 23 tysięcy razy dziennie – średnio 20 tysięcy razy dziennie . Jego struktura i funkcja różni się od innych mięśni. Ma kształt kopuły. Kiedy się kurczy, staje się mniejszy i bardziej płaski, a powietrze dostaje się do płuc. Oddychanie jest pasywne. Kiedy skurcz ustaje, przepona zamienia się w kopułę i wydobywa się oddech ”

Co zrobić, aby zrozumieć, czy prawidłowo używasz tego mięśnia podczas oddychania;
Kiedy kładziesz się na plecach i oddychasz, po prostu połóż dłoń na brzuchu i sprawdź, czy żołądek jest spuchnięty, czy w okolicy brzucha nie ma ruchu. Jeśli twoja klatka piersiowa rośnie i opada, zamiast oddechu przeponowego używasz oddechu klatki piersiowej. Zostało naukowo udowodnione, że ci, którzy używają oddechu w klatce piersiowej w życiu codziennym, częściej narażają się na ryzyko chorób mózgu, serca i nerwów. Z tego powodu dla zdrowia ważne jest prawidłowe oddychanie za pomocą mięśnia przepony. Użycie mięśnia przepony pomoże także zmniejszyć ból pleców i dolnej ich części oraz pomoże uregulować układ trawienny. Wywiera nacisk na narządy układu trawiennego wokół mięśnia przepony, który unosi się podczas wydechu i stymuluje jelita. Ponadto oddech przepony zwiększa szybkość wydalania płynu między komórkami, tworząc efekt detoksykacji w ciele.
Z powodu wirusa korony możemy odczuwać zmęczenie i depresję zarówno fizycznie, jak i psychicznie, ponieważ spędzamy cały dzień w domu.
Przy odpowiednim oddychaniu i ćwiczeniach twoje ciało może powodować zmiany i będziesz czuć się lepiej psychicznie oraz bardziej komfortowo.
Ćwiczenia oddechowe, które można wykonać po prostu w domu wygląda następująco:
Podczas siedzenia na krześle z wyprostowanymi plecami oddychamy jak najgłębiej poprzez nos i wydychamy przez usta.
– W tej samej pozycji oddychamy głęboko i nadymamy usta jak balon i wydychamy powietrze z ust 2 razy dłużej niż wdychaliśmy.
W tej samej pozycji siedzącej łączymy ręce za głowę i oddychając nosem, otwieramy łokcie do tyłu i łączymy je z przodu, oddychając ustami.
– Wreszcie, po tym, jak usiądziemy w wygodnej pozycji na krześle, bierzemy głębszy oddech niż normalnie, i wypuszczamy ten oddech dzieląc go na 3 razy.
Nie zapominajmy, że najważniejszą rzeczą jest jakość oddychania.
Pamiętaj, gdy twój brzuch puchnie podczas wdechu i kiedy przywracamy go do jego poprzedniej pozycji wydychając powietrze, to znaczy że oddychamy prawidłowo z korzyścią dla naszego zdrowia. Spróbujmy więc zrobić to poprawnie, wykonując powyższe ćwiczenia.
Oprócz ćwiczeń fizycznych dla zdrowszego życia wystarczy dodatkowo zastosować prawidłowe techniki oddychania.