Urazy Chrząstki Stawu Kolanowego

22 lutego, 2021

Co to jest chrząstka stawowa?

Chrząstka stawowa to gładka, śliska i błyszcząca tkanka powierzchniowa, która pokrywa końce kości tworzących stawy. Zdrowa chrząstka stawowa ułatwia nam poruszanie się, pozwalając kościom ślizgać się po sobie z nieznacznym tarciem.

Grubość chrząstki stawu kolanowego wynosi zaledwie 3-5mm. Dzięki swojej wyjątkowej doskonałej organizacji wewnętrznej, pozwala nam bez odczuwania bólu wykonywać codzienne czynności przynoszące obciążenia w stawie takie jak bieganie, chodzenie, wchodzenie czy schodzenie po schodach.

Uszkodzenie i uraz chrząstki stawowej

Uszkodzenie chrząstki stawu kolanowego jest dość powszechnym problemem. Gdy chrząstka stawowa jest uszkodzona, powierzchnia stawowa nie jest już płaska i śliska, a w kolanie pojawiają się objawy, takie jak ból i obrzęk na skutek tarcia na uszkodzonych powierzchniach. Objawy nasilają się, gdy wzrasta obciążenie, na przykład podczas schodzenia po schodach lub podczas uprawiania sportu. Pomimo tego, że inne tkanki w organizmie tworzą doskonałą odpowiedź naprawczą przeciwko urazom i odnowie, zdolność gojenia się chrząstki stawowej, która jest pozbawiona żył i zakończeń nerwowych, jest bardzo ograniczona i nie może się regenerować. Samo rozwiązanie problemu jest bardzo trudne. Interwencje chirurgiczne są absolutnie konieczne, aby wywołać reakcję leczniczą w chrząstce.

Urazy chrząstki spowodowane uderzeniami, zwłaszcza podczas uprawiania sportu, są na ogół u młodych osób. W takich przypadkach można wykonać zabiegi regeneracji chrząstki, ponieważ tylko część chrząstki stawowej jest uszkodzona, a reszta jest nienaruszona. Rekonstrukcja chrząstki stawowej pomaga zmniejszyć ból i uzyskać lepsze funkcjonowanie. Co najważniejsze, jeśli jest dobrze leczona, zapobiega się lub opóźnia powstawanie pospolitej rozlanej choroby stawów (choroba zwyrodnieniowa stawów = zwapnienie).

Najcenniejszą metodą diagnostyczną jest artroskopia. Dzięki tej metodzie, która daje możliwość zobaczenia uszkodzenia chrząstki, można określić wszystkie cechy, takie jak lokalizacja, granice, wymiary, głębokość zmiany, które są również ważne przy wyborze metody leczenia.

Wiodącymi metodami leczenia są metody chirurgiczne. Poza tym fizjoterapia ma na celu jak najszybszy powrót pacjentów do normalnego życia.

Stosowane metody fizjoterapii mogą się różnić w zależności od wieku pacjenta i stanu uszkodzenia chrząstki . Dlatego dla każdego pacjenta należy przygotować odpowiedni program i metody fizjoterapii