Urazy Sportowe

22 lutego, 2021

Pojęcie kontuzji sportowych obejmuje sytuacje wynikające z przekroczenia granic wytrzymałości , w wyniku których cała lub część ciała napotyka więcej niż normalną siłę. Większość kontuzji sportowych może wystąpić nie tylko u osób uprawiających sport, ale także u osób nie uprawiających sportu. Jednak wysoki poziom układu mięśniowo-szkieletowego i układu sercowo-naczyniowego, oraz konieczność utrzymania tego poziomu u osób wykonujących sporty powodują, że kontuzję należy leczyć szybkim i aktywnym programem rehabilitacji.

Podczas uprawiania sportu można napotkać wiele różnych urazów. 75% z nich jest nieistotnych i leczy się bez problemu. 25% potrzebuje krótko- lub długotrwałego leczenia, które wymaga przerwy od aktywności sportowej. Niektóre czynniki ułatwiają kontuzje i przedłużają gojenie się tych urazów.

Czynniki powodujące kontuzje sportowe:
1. Zmęczenie i przeciążenie
2. Wcześniejsze i niewyleczone urazy,
3. Sztywność mięśni i stawów rozwijająca się z powodu takich czynników, jak zimno, nadmierne rozciągnięcie i infekcja,
4. Słabości mięśni spowodowane wcześniejszymi kontuzjami lub niewytrenowaniem, bądź brakiem rozgrzewki
5. Brak równowagi sił między mięśniami,
6. Nieadekwatność sprzętu sportowego do umiejętności,
7. Brak przygotowania fizycznego, brak wcześniejszego rozgrzania,
8. Dana dziedzina sportowa nie jest odpowiednia,
9. Niewłaściwa technika,
10. Brak gotowości psychicznej,
11. Ekstremalna rywalizacja, wyczynowe sporty
12. Choroby.

Klasyfikacja:
Kontuzje sportowe możemy podzielić na dwie grupy;
1. Ostre obrażenia: Występują, gdy jedno lub całe ciało nagle doznaje nadmiernego wysiłku. Zdarzenie jest nagłe, może być łagodne lub ciężkie. Upadek, uderzenie, zniekształcenie, nacięcie, uraz, skręcenie, zwichnięcia i złamania należą do tej grupy.
2. Urazy wynikające z przeciążenia: Występują w wyniku mikrourazów i przeciążeń spowodowanych powtarzającymi się ruchami. Zapalenie ścięgien to przykłady złamań stresowych. W swoim powstawaniu odgrywa rolę w niektórych czynnikach strukturalnych oprócz czynników zewnętrznych.

Struktury, które tworzą kończyny dolne, nie są gładkie: płaska stopa, dołek, kości nóg nie są gładkie,

Nierówności w długościach nóg: ponad 20 mm różnica między dwoma nogami, skrzywienie i osłabienie kręgosłupa po stronie przywodzicieli i rotatorów po stronie krótszej nogi,

Słabości mięśni: Elastyczność i wiotkość stawów spowodowane wcześniejszą niepełnosprawnością i interwencjami chirurgicznymi.

Ochrona przed kontuzjami sportowymi:
Nie można całkowicie zapobiec kontuzjom sportowym.
Ale możliwe jest zminimalizowanie kontuzji sportowych, jeśli przestrzegane są określone zasady i zostaną podjęte pewne środki ostrożności.

Możemy je krótko podsumować w następujący sposób;

– Środki związane z miejscem sportowym: Boiska sportowe powinny być dostatecznie dosrosowane, podłoże powinno być gładkie i suche, nierówności oznaczone a znaki w wodzie powinny być wyraźnie widoczne na basenach. Należy określić głębokość basenu.

-Rodzaj i jakość sprzętu sportowego: Użyty materiał powinien być odpowiedni do pory roku i rodzaju sportu.

-Materiały ochronne: W sportach takich jak boks, kolarstwo, motocykl i baseball, gdzie często dochodzi do urazów głowy, należy używać kasków, a w skarpetach należy używać plastikowych ochraniaczy, aby piłkarz nie doznał urazu np. piszczeli
– Sportowe środki ostrożności: Zdrowe i regularne życie, regularne kontrole stanu zdrowia, dostateczna rozgrzewka przed treningiem i zawodami, rozciąganie czynników, które zmniejszają ryzyko kontuzji sportowca.

Urazy według rodzaju sportu:
Niektóre rodzaje kontuzji występują częściej w niektórych sportach.
Piłka nożna: napięcie mięśnia prostego brzucha (mięśnie gładkie brzucha), zapalenie ścięgna biodrowo-lędźwiowego (mięsień pachwiny), przywodziciel biodra (mięśnie utrzymujące linię pośrodkową nóg), zapalenie kości łonowej
– Pływanie: nadwyrężenie, zespół uderzeniowy
– Podnoszenie ciężarów: zapalenie ścięgna tricepsa, nadwyrężenie mięśnia prostego brzucha, napięcie przywodziciela biodra, przepukliny talii, wczesne zwapnienie kręgów
– Tenis: zapalenie nadkłykcia bocznego, zapalenie ścięgna biodrowego, nadwyrężenie barku i łokcia
– Koszykówka: zapalenie ścięgna Achillesa, nadwyrężenie mięśnia piszczelowego przedniego i tylnego
– Siatkówka: zapalenie ścięgna Achillesa, podwichnięcie barku, zapalenie ścięgna biodrowego.
– Również; Istnieje duże ryzyko wczesnych zmian zwyrodnieniowych w stawie kolanowym piłkarzy, łokciu u ciężarowców, stawach piersiowych i krzyżowo-biodrowych, nadgarstkach, stawach łokciowych, biodrowych u gimnastyczek oraz stawach kolanowych i skokowych u biegaczy.